Kars aan het woord
Published at: 6 Mar 2024
Kars aan het woord
Naam: Kars van HooftLeeftijd: 31 jaar
Functie: Senior consultant CPMLive
Is goed in: Data begrijpelijk en toepasbaar maken
Hobby: hardlopen
Kars houdt zich als senior consultant bezig met het implementeren van CPMLive bij kinderopvangorganisaties. Hij vindt het leuk om klanten te helpen bij het inzichtelijk krijgen van hun data waardoor zij gefundeerde keuzes kunnen maken.
Wat is data precies?
Kars vertelt: “Data is een krachtig middel om bepaalde processen en strategische keuzes binnen een organisatie te onderbouwen of weerleggen. Inzicht hebben in data is belangrijk voor kinderopvangorganisaties omdat ze dan beter in staat zijn de prestaties van hun organisatie in te zien. Of het nu gaat om groei, consolidatie, of het welzijn van het personeel.”
De rol van Kars in het geheel
Kars vervolgt: “Vervolgens is het mijn taak om de specifieke behoeften van de klant te begrijpen en dat vervolgens te vertalen naar data die op een begrijpelijke manier wordt gepresenteerd. Als senior consultant houd ik mij van A tot Z bezig met de implementatie van CPMLive bij klanten. Zodra we in samenwerking met de organisaties hebben vastgesteld wat voor hen belangrijk is, bouwen we dat. Daarnaast is het belangrijk dat we de gebruikers binnen de organisatie goed meenemen zodat zij uiteindelijk zelf de data juist kunnen interpreteren.”
Data in de kinderopvang
“Ik merk dat meer en meer kinderopvangorganisaties zich bewuster worden van het nut van data. Over het algemeen kunnen kinderopvangorganisaties die met CPMLive werken onderverdeeld worden in twee categorieën: De ene organisatie weet precies welke richting ze op willen met data. In dat geval is het mijn rol om de klant daarbij zo goed mogelijk te begeleiden en goed mee te kijken. Daartegenover staan organisaties voor wie het werken met data en inzichten nog in de kinderschoenen staat. Dan brengen we eerst in kaart waar de grootste behoefte aan inzichten ligt. Vaak gaat het dan om financiële cijfers, kengetallen en HR-zaken zoals personeelsinzet en verzuim.”
“Geen klant is dus hetzelfde en het is altijd een mooie uitdaging om per organisatie de behoeften in kaart te brengen. Vervolgens is het aan ons om de beschikbare data toegankelijk en toepasbaar te maken. Daarmee kan niet alleen de financieel controller, maar ook de kindplanner keuzes kan maken op basis van betrouwbare data.”
Waarom is jouw werk als consultant zo tof?
"Organisaties helpen die een volgende stap willen zetten met data is toch wel het leukst van mijn rol als Consultant. Klanten die bijvoorbeeld een algoritme willen om suggesties te krijgen over de doorstroom van kinderen, een tactische personeelsplanningen of het automatiseren van begrotingen en toewerken naar een (rolling) forecast. Daarin kan ik met CPMLive echt een verschil maken."